Autobezitters nemen daarentegen meer openbare ruimte in beslag dan mensen zonder auto. De auto’s zijn echter niet gelijk over de huishoudens verdeeld. Ruim een kwart van de huishoudens heeft namelijk geen auto. En 6% van de huishoudens heef 3 auto’s of meer, en is daarmee goed voor 18% van alle auto’s.

Met die cijfers is het dan wenselijk dat we zoveel openbare ruimte opofferen voor een relatief kleinere groep? Ik behoor tot dat kwart van de Nederlanders dat geen auto heeft. Ik kijk uit op een parkeerplaats. Geniet ik daarvan?  Nee, geenszins, ik kijk liever uit op groen. Daar word ik veel blijer van. Maar vraag je het aan mijn buren, dan geven die een ander antwoord. Dat kan, het is een waarneming en die is per definitie subjectief. Wat echter niet subjectief is, is het belang van voldoende groen in de openbare ruimte. Verschillende studies hebben aangetoond dat een groene leefomgeving bijdraagt een betere fysieke en mentale gezondheid.

Voorzitter, ik rond af. We gaan in de tweede termijn het debat met elkaar aan over de visie. Veel partijen vinden de parkeernorm te laag. Willen meer parkeerruimte. Ik ben heel benieuwd of en hoe deze partijen een groene en dus gezonde leefomgeving willen realiseren als alle ruimte ingenomen door blik en staal. 

Tot zover. 

Ik begin direct met mijn complimenten aan de wethouder voor een buitengewoon mooie, doordachte en gebalanceerde parkeervisie, die zich niet enkel richt op de auto, maar waar de fiets ook een prominente plek inneemt. Chapeau, En  laat ik alsjeblieft niet vergeten om ook alle ambtenaren die met hart en ziel hebben gewerkt aan de inhoud, maar ook aan het hele proces van participatie mee te nemen bij het uitdelen van dit grote compliment.