Het expliciet opzeggen van vertrouwen zet mij en, naar ik aanneem, andere raadsleden onder druk, omdat de politiek vaker wordt verweten het vertrouwen van burgers te schenden, of te weinig te doen om vertrouwen te herwinnen. Door echter terug te komen op het eerdere standpunt van mijn fractie, zou ik pas werkelijk het in mij gestelde vertrouwen schaden. Ik zou dan namelijk niet kiezen voor veel kwalitatief hoogwaardige woningen in een groenere en veilige omgeving. Ik zou dan niet gaan waar ik hier voor sta. En dat is pas echt een reden voor een vertrouwensbreuk. Dat sloop en nieuwbouw in het algemeen meer uitstoot van CO2 betekent neem ik voor kennisgeving aan, maar dit moet uitgezet worden ten opzichte van woningen die toch al nodig zijn. Is het niet hier, dan worden ze wel ergens anders gerealiseerd. De terugverdientijd van die scenario’s is niet gegeven en dat geeft de werkelijke klimaatwinst van het project. In combinatie met het feit dat we hier binnenstedelijk bouwen en dus ons kwetsbare landschap kunnen sparen, doet ons kiezen voor sloop en nieuwbouw.

In de omgeving van de Peperstraat beschouwen we de Beatrixtoren als een waardevol maar niet cruciaal element. Insprekers hebben duidelijk gemaakt dat het verhaal van het optimisme van de wederopbouw zichtbaar is door die toren. Echter, het onderzoek waar we als raad zelf om gevraagd hebben, maakt wat ons betreft duidelijk dat de kwaliteitsverbetering die we in de wijk willen eigenlijk niet mogelijk is met behoud van de toren. Dat betekent dat van ons een afweging wordt gevraagd. Die valt wat ons betreft uit in het voordeel van woningbouw en een project met samenhang. Een mooi project, met meer groen, ondergronds parkeren en een veiligere straat. We zijn er dan ook niet voor om in het verdere proces rekening te houden met behoud van de toren en zullen amendement en motie daartoe dan ook niet steunen.

Over het amendement met betrekking tot parkeren van fietsen hebben we een vraag aan de portefeuillehouder. Denkt hij dat er aanleiding is om te concluderen dat de behoefte aan ruimte voor fietsen parkeren of stallen (is er een verschil?) sterk toe zal nemen, en kan de ruimte in en rond de Peperstraat in een eventuele toename voorzien? Aan de indieners wil ik meegeven dat hun amendement wat mij betreft niet duidelijk is geformuleerd en geen duidelijk besluit vormt.

Het project voldoet wat ons betreft aan de parkeernormen en we zullen het amendement daaromtrent dan ook niet steunen.