Op initiatief van GroenLinks is deze week in de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen die het College opdraagt om er alles aan te doen om de Houtveldtunnel open te houden. In ieder geval tot de Buiging klaar is en daarna de situatie opnieuw te bekijken. De motie werd door 12 van de 14 partijen - op bijgevoegde motie ontbreekt nog het logo van D66 - mede ingediend en uiteindelijk door alle partijen gesteund. Wethouder Robert Linnekamp sprak daarop ironisch van een tunnelvisie en zei deze motie terstond ter hand te nemen.

 

De Houtveldtunnel is de route die fietsers gebruiken om van Westerwatering en de Westzanerdijk in het centrum van Zaandam te komen. Door de aanvankelijke plannen voor de spooroverbouwing en Figaro naast en over het station leek deze tunnel niet open te kunnen blijven, ondanks herhaald aandringen van GroenLinks. Wegens een geschil met NS Poort schoot de spooroverbouwing niet op en bleef de tunnel gewoon open. Nu is er echter door mediation een overeenkomst geloten met NS Poort en komt Figaro er alsnog, zij het in gewijzigde vorm. Uit veiligheidsoverwegingen moest de Houtveldtunnel tijdens de sloop van de Zweed gesloten worden. Maar uit de mededeling van de gemeente dat de tunnel nu slechts tijdelijk dicht ging, putte GroenLinks onmiddellijk weer hoop en stelde een motie op met beovengenoemd resultaat.

Door de sluiting van de tunnel tijdens de sloopwerkzaamheden bleek goed hoe lastig het is voor de fietsers uit Zaandam West om via de kortste weg naar Zaandam te komen. En dat terwijl Inverdan toch ook is opgezet om de verbinding tussen Zaandam West en het centrum te verbeteren. Bovendien is bevordering van het fietsverkeer nog steeds een uitgangspunt van dit college, al gaat dit misschien niet zo snel als GroenLinks zou willen. Wij zijn blij met de brede steun van de hele raad en zullen samen met de raad van dat moment de situatie opnieuw bekijken als de Buiging klaar is, zoals ook in de motie staat.

Romkje Mathkor