Naar aanleiding van klachten die fractie van GroenLinks heeft vernomen over de William Pontbrug heeft de fractie de volgende vragen gesteld aan het College van B en W van Zaanstad:
De William Pontbrug was ooit de enige de toegang tot het zaaneiland. Heden wordt de William Pontbrug gebruikt als wandel/fietsverbinding tussen eiland en Hogedijk. Er is destijds een nieuwe klep in de doorvaart naar de Dukra-jachthaven gezet met een innovatief ontwerp. Deze brug is zeer geregeld in storing; een telefoonnummer is zichtbaar als je staat het wachten, dus ook als reiziger kan je de brug in storing melden. Vroeger was deze klep in beheer bij de eigenaren van jachthaven Dukra, de gebroeders Kramer. Die kregen daar een vergoeding voor, maar ambtelijk was men niet zo tevreden over dit beheer en dat is er ook weggehaald. Echter de storingen aan de brug zijn gebleven. Tegenwoordig is dat het bedrijf Cofely, vroeger GTI. De klacht van de Zaaneiland bewoners is dat de brug zeer geregeld in storing is, en het vaak heel lang duurt voordat de reparateur komt. En ook als monteur komt, duurt het uren of een dagdeel voordat de brug het weer doet.
Daarom hebben wij de volgende vragen:
1. Is het u bekend dat de brug tussen de Hogendijk en het Zaaneiland te Zaandam geregeld wegens storing niet beschikbaar is?
2. Kunt u aangeven welk bedrag daar in 2010 mee gemoeid is geweest?
3. Is dit bedrag groter dan in afgelopen jaren?
4. Welke conclusies trekt u daaruit?
5. Is er al eens een afweging gemaakt tussen de vele reparaties en het vervangen van het aandrijfmechanisme? Zo nee, waarom niet?
Namens de fractie van GroenLinks,
Sevinç Kük