Vertegenwoordigers uit Amsterdam, Haarlemmermeer, Amstelveen, Velzen, Purmerend, Oostzaan en Zaanstad in gesprek met Liesbeth van Tongeren, lid 2e Kamerfractie en Harmen Binnema, lid Provinciale Staten. Aanleiding tot het gesprek is de start van een experiment met meer vluchten: van ruim 400.00 tot maximaal 510.000 in 2020. Dit is bepaald in het zogenaamde Alders-advies.

Meer vliegen en minder overlast is natuurlijk een utopie. Hooguit spreken wij over hoe meer herrie een beetje beheersbaar blijft. Controleren, dat is wat wij op korte termijn kunnen doen. Dus blijven pleiten voor meer glijvluchten (stiller aanvliegen), invoering sanctiesysteem bij overtreding van de geluidsnormen en meer meetpunten in plaats van berekeningen. Gelukkig hebben wij nog een luistervink in Krommenie staan. Tegelijkertijd moeten wij ook spreken over de lange termijn. Hoe slim is een luchthaven midden in een stedelijke gebied als de Randstad? Hoe zinvol zijn de vele luchttransporten eigenlijk? Hoe slim is het bijvoorbeeld om bloemen uit Kenia via de veiling in Aalsmeer naar Zuid-Afrika te vervoeren? De Hoge Snelheidslijn moet een alternatief worden voor vluchten binnen Europa. GroenLinks is niet tegen Schiphol of vliegen, maar je moet het wel slim doen met het oog op de toekomst. Neem een voorbeeld aan veel bedrijven die steeds kritischer worden op hun energieverbruik; die het milieu ontzien en bedrijfsmatig handelen steeds vaker in één adem noemen.

Dus wat Schiphol betreft:

Slimmer transporteren = minder vliegen = minder herrie = minder CO2 = een leefbare aarde = een prettiger Zaanstad!

Kees van den Berg