Op vrijdag 26 februari was de gemeenteraad uitgenodigd om een kijkje te komen nemen bij het Havenkantoor bij de Wilhelminasluis. Vanaf deze locatie wordt een negental bruggen bediend. Het was zeer interessant om te zien welke taken de brugbedieners moeten verrichten, en ook onder welke omstandigheden dat werk plaatsvindt.
Werkvloer
Circa tien raadsleden en steunfractieleden waren naar het Havenkantoor gekomen. Er werden vele vragen gesteld en beantwoord, en we bezochten de werkvloer. Daar staan vier ‘camera-eilanden’ waarmee de meeste Zaanse bruggen worden bediend. Elk eiland heeft een stuk of acht cameraposities in beeld (per brug verschilt het aantal). De brugbedieners kunnen kiezen welke brug ze in beeld willen krijgen.
Stress
De brugbedieners hebben een stressvolle baan, zeker sinds het noodlottige ongeluk van vorig jaar. Na het ongeluk is er een traumateam actief geweest om de brugbedieners psychologisch te ondersteunen. Niet eerder hadden de brugbedieners te maken met zoveel media- en politieke aandacht. Logisch dat de werkspanning daardoor toeneemt. De brugbedieners praten veel met elkaar en zijn op die manier elkaar tot steun. Ze klagen nauwelijks, maar het is belangrijk dat er professionele ondersteuning mogelijk blijft. Fouten worden altijd en overal gemaakt, dat is niet te voorkomen. Maar te veel stress kan leiden tot onnodig gevaarlijke situaties.
Meer handelingen
Voor de bediening van de Den Uylbrug moeten tegenwoordig meer handelingen worden verricht. De brugbedieners vertelden dat hierdoor het proces van openen en dichtgaan langer kan duren, maar dat het zeker ook een veiligheids verhogend effect heeft. Er zal nog worden gekeken voor welke bruggen het ook positief is als er meer handelingen moeten worden verricht.
Julianabrug
Op de Julianabrug – de brug naar de Zaanse Schans – doen zich regelmatig bizarre situaties voor. Veel (Aziatische) toeristen zijn niet bekend met het fenomeen ‘ophaalbrug’. Het gebeurt dagelijks dat toeristen foto’s of filmpjes makend op de brug blijven staan, terwijl de bellen al rinkelen en de knipperlichten aanspringen. De toeristen moeten dan via de intercom gemaand worden om de brug alsnog te verlaten. Het is wenselijk dat hier een oplossing voor bedacht wordt. Waarschuwingen in meerdere talen? Duidelijkere symbolen? Hopelijk wordt naar aanleiding van het rapport van de Veiligheidsraad niet alleen de Den Uylbrug aangepakt, maar worden de brugbedieners gevraagd mee te denken over de andere bruggen.
Overtreders
Wanneer je een paar minuten meekijkt met een brugbediener, dan schrik je je soms rot. Het is schering en inslag dat fietsers én andere verkeersgebruikers dwars door rood licht rijden om nog even snel naar de overkant te haasten. Het zou verstandig zijn om via een campagne ‘bruggebruikers’ te wijzen op de gevaren van dit gedrag. De brugbedieners schrikken er zelf trouwens niet meer zo erg van. Zij zien regelmatig nóg veel gekkere zaken. Mensen die met fiets en al, of met buggy en kind, onder de slagbomen doorkruipen. Auto’s die nog even snel, vlak onder een dalende slagboom door, de brug op rijden. Het zou goed zijn als er vaker gecontroleerd wordt, of wanneer er handhavingscamera’s worden geplaatst op de plekken waar de meeste overtredingen plaatsvinden.
80 bruggen
In de toekomst is het de bedoeling nog meer bruggen van afstand te bedienen. Uiteindelijk moeten er tachtig bruggen vanaf één plek worden geopend en gesloten. Technisch zal dat geen probleem zijn. Maar of het de veiligheid ten goede komt, valt te betwijfelen. Het is raadzaam nog eens goed na te denken wat uit het oogpunt van veiligheid wenselijk is. Als voorschot daarop, geven wij bovenstaande suggesties alvast door aan de wethouder.
Paul Laport