Ik heb in mijn portefeuille drie prioriteiten:

1. Vergroening van de stad en het versterken van de biodiversiteit. De komende jaren is daar dankzij GroenLinks extra geld voor. Samen met ambtenaren heb ik al een fietstocht gemaakt langs onnodig versteende plekken. De kansen voor vergroening zijn groot. We maken een plan om dat op een goede manier te doen. Trots ben ik dat de gebiedsvisie voor de Polder Westzaan is vastgesteld. De ambitie om onze unieke natuur te versterken en de landbouw te ondersteunen bij de noodzakelijke transities gaan daarin hand in hand.
  2. Een bruisend cultureel leven in alle delen van Zaanstad en voor iedereen. Kunst en cultuur bieden kansen voor ontmoeting en verbinding. Het inspireert, ontroert en kan ons uitdagen om verder te kijken dan onze belevingswereld. Voor en na de zomervakantie trek ik de stad in om alle partners te spreken en kennis te maken. Van de grotere instellingen als Zaans Museum en Filmtheater De Fabriek tot de kleinere initiatieven die het Zaans cultureel leven doen bruisen. Er gebeurt heel veel in Zaanstad en dat moeten we koesteren, uitdragen en versterken.
  3. Het bouwen van duurzame woningen en fijne wijken. Gebiedsontwikkeling maakt onderdeel uit van mijn portefeuille. Het bouwen van betaalbare (sociale) huurwoningen heeft daarin prioriteit. Maar ik wil niet alleen stenen stapelen. Onze nieuwe wijken moeten fijne plekken zijn met voldoende groen en voorzieningen. Duurzaamheid en maatregelen om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan zorgen voor wijken die gezond en leefbaar zijn. In het project Oostzijderpark proberen we dat bij elkaar te brengen en daarvoor heeft de raad de uitgangspunten vastgesteld.

Kortom, ik ben al druk bezig met de uitvoering en het realiseren van GroenLinkse resultaten voor de stad. Het afgelopen half jaar was hectisch en intensief. Met verkiezingen, onderhandelingen en de start van het nieuwe college. Daarom de komende weken tijd voor ontspanning. Daarna ga ik zeker weer met frisse energie aan de slag.

Zonnige groet, Wessel Breunesse (wethouder)