Zondag 31 januari 2016 hebben Romkje Mathkor en ik een bezoek afgelegd aan Kinderboerderij Rooswijk te Zaandijk. Het was een druilerige zondagmiddag en wij verbaasden ons over het grote aantal kinderen dat ondanks het sombere weer toch vrolijk aan het helpen was met het verzorgen van de dieren. John Mooi, beheerder van de kinderboerderij, vertelde ons over de verbindende rol die deze kinderboerderij heeft in deze wijk.

Allereerst is er een groot aantal vrijwilligers dat helpt met de verzorging van de dieren en met het onderhoud van het terrein. Kinderen hebben de mogelijkheid om langs te komen op de kinderboerderij en te helpen met het voeren van dieren. Daarnaast staan er twee pony’s die de kinderen mogen verzorgen en waar zij op mogen rijden, onder toezicht.

Mooij vertelde ook over het contact tussen de kinderboerderij en verzorgingstehuizen. Eens in de zoveel tijd komen er dementerenden op de kinderboerderij. Het contact met dieren kan een positief effect hebben op het welzijn van dementerenden. Het kan de oplettendheid vergroten, het geeft gespreksstof en plezier. Naar deze effecten is wetenschappelijk onderzoek gedaan, en voor wie hier meer over wil weten raad ik aan om te zoeken op de termen Animal-Assisted Therapy (AAT) en Animal Assisted Intervention (AAI).

Er is ook contact met scholen, bijvoorbeeld voor het lopen van een stage.  Daarnaast is er een poep en piesprogramma, waarbij kinderen die moeite hebben met naar het toilet gaan, om wat voor reden dan ook, de relatie tussen voedsel en poep leren begrijpen door spelenderwijs te leren welk voedsel hoort bij welke dierenpoep.
En er is een programma waarbij kinderen leren om contact te hebben met dieren. Sommige kinderen worden opgevoed met het idee dat dieren vies zijn, waardoor ze niet goed hebben geleerd hoe ze met dieren om moeten gaan. De kinderen leren dieren te aaien en te voeren en, heel belangrijk, ze leren dat dieren niet perse eng of vies zijn en hoe je dieren op een goede manier behandelt.

De kinderboerderij heeft ook de rol van dierenopvang op zich genomen. Dieren waar niet (meer) voor gezorgd kan worden kan men voor een bedrag van tien euro op laten vangen. Jammer genoeg zijn er ook mensen die de dieren gewoon over het hek zetten.

Helaas stond nog geen week na ons bezoek het trieste artikel in Dagblad Zaanstreek over een geit die vermoedelijk is gestorven aan vergiftiging. Hoe iemand komt tot zo’n gruwelijke daad is voor ons niet te bevatten.

Er zijn allerlei plannen bij de kinderboerderij om verder te ontwikkelen. Zo wordt er momenteel een invalidentoilet gebouwd op het terrein. Een heel goed initiatief, zodat de kinderboerderij voor iedereen toegankelijk is.

Als u in de buurt bent, kinderboerderij Rooswijk aan de J.J. van der Horststraat 2d is zeker een bezoekje waard, met of zonder kinderen. De koffie staat altijd klaar. Ze draaien helemaal zonder subsidie, maar een gift in de donatiepot is altijd welkom.

Rosanne Kolvers