Zaanstad, Amsterdam-Noord en de Stadsregio Amsterdam zijn half juli overeengekomen dat er twee hoogwardige buslijnen komen tussen Zaanstad en Amsterdam-Noord. De ene lijn loopt van de Zaanse Schans via station Kogerveld naar de toekomstige metrohalte Van Hasseltweg in Amsterdam-Noord. De andere loopt van station Zaandam naar het Buikslotermeerplein. Zo worden Zaandam en Amsterdam aangesloten op de Noord-Zuidlijn. Waar de lijnen elkaar kruisen, komt een goede overstapvoorziening naar Sloterdijk.
Het gaat om tracés waar nu ook al bussen rijden, maar door de ondertekening van deze overeenkomst worden allerlei versnellingsmaatregelen in gang gezet. Het gaat daarbij vooral om een betere doorstroming en betrouwbaarheid van de dienstregeling. Daartoe worden maatregelen genomen zoals het aanbrengen van busstroken, het herindelen van kruisingen en het aanpassen van stoplichten. Hiermee wordt de bus aanzienlijk sneller en betrouwbaarder en een goed alternatief voor de auto in de spits.
Helaas is niet op alle fronten goed nieuws over het openbaar vervoer te melden. Als dit kabinet haar idee wil voortzetten dat door aanbesteding van het openbaar vervoer in de drie grote steden er 120 miljoen bezunigd kan worden, dan ziet het er werkelijk naar uit dat ongeveer de helft van alle buslijnen in deze steden zullen verdwijnen. Tevens zal de ritprijs van de overgebleven lijnen duurder worden, want op efficiency is geen winst meer te behalen. Dit lijkt een onzalig scenario dat tot meer autogebruik in de steden zal leiden. Ook zullen mensen die wat minder mobiel zijn daardoor in een groter isolement terechtkomen. Op dit moment staan de openbaar vervoerbedrijven en minister Schulz nog lijnrecht tegenover elkaar. Laten we hopen dat de minister tot andere inzichten zal komen.
Romkje Mathkor