De speelotheek is in eerste instantie een bibliotheek voor speelgoed. Zaankanters kunnen via 't Spelikaantje elke drie weken nieuw speelgoed in huis halen: welk kind wil dat nou niet? Voor volwassenen zijn er gezelschapsspellen te leen. Het lidmaatschap kost €20 per jaar - een stuk goedkoper dan de speelgoedwinkel.

Zo zorgt de speelotheek niet alleen dat kinderen voor weinig geld allerlei speelgoed kunnen ontdekken, maar ook dat speelgoed hergebruikt wordt. Daarmee dient 't Spelikaantje zowel een sociaal als een groen doel. Dat past bij de waarden van GroenLinks en bij de Dag van de Duurzaamheid.

Hiernaast organiseert de speelotheek twee keer per jaar een kledingbeurs. Zaankanters leveren hun kleding, schoenen of speelgoed in. De speelotheek verkoopt de spullen en 70% van de opbrengst gaat naar de eigenaar en de resterende 30% gebruikt de speelotheek om de beurs mogelijk te maken en om nieuw speelgoed voor de uitleen te kopen. De kleding die niet verkocht wordt gaat naar de kledingbank.

In Nederland gebruiken we veel textiel. De ecologische voetdruk van textiel is groot en de arbeidsomstandigheden van kledingproductie vaak slecht. ’t Spelikaantje draagt in Zaanstad bij aan een meer circulaire en duurzame textielketen waar wij als GroenLinks Zaanstad bijzonder trots op zijn!

't Spelikaantje is te vinden in buurthuis De Pelikaan te Krommenie. Zie de website voor meer informatie en openingstijden: www.spelikaantje.nl. GroenLinks Zaanstad wil de vrijwilligers bedanken en alle initiatieven aanmoedigen die laten zien dat duurzaamheid niet duur hoeft te zijn.