Scooters worden steeds populairder in het stadsverkeer. Niet iedereen is daar even blij mee. Want ze maken herrie en vormen een risico door onveilig rijgedrag. Maar dat is niet het enige. Ze stoten behoorlijk wat gevaarlijke stoffen af, vooral direct achter waar ze rijden en dat ademen fietsers in. Er is een norm voor de uitstoot, maar die wordt vaak overschreden doordat de motoren niet goed zijn afgesteld. Hoe hier mee om te gaan. Moeten scooters verboden worden? Dat zal geen populaire maatregel zijn.
Heel belangrijk is het stimuleren van elektrische scooters. In een artikel in de Volkskrant van 17 juli jl. wordt Zaanstad als voorbeeld gesteld met de meest verregaande maatregel. Namelijk door 80.000 Euro beschikbaar te stellen voor een sloopregeling met daaraan gekoppeld een subsidie van maximaal 1.750 Euro om een elektrische scooter aan te schaffen. Zo horen wij het ook eens van een ander dat wij het goed doen op milieugebied, dankzij de inzet van onze milieuwethouder Robert Linnekamp . Op dit moment is helaas de subsidiepot in Zaanstad leeg, maar hopelijk komt er een vervolg op deze regeling, als de evaluatie van deze regeling goed uitpakt.
Ook andere gemeentes zullen bij een gunstige evaluatie het voorbeeld van Zaanstad volgen. Heel belangrijk! Helaas zullen er op dit moment nog heel wat van die vervuilende scooters blijven rondrijden. Er zijn er meer dan een miljoen in Nederland. Maar door bewustwording zowel bij gebruikers, producenten en gemeentes is al wat gewonnen. Voorlopig dienen wij aandacht hiervoor te blijven vragen. Te denken valt aan voorlichting op scholen. Tevens dient bij toename van het aantal elektrische scooters natuurlijk het aantal oplaadpunten in Nederland drastisch uitgebreid te worden. Zaanstad heeft er al vijf!
Romkje Mathkor