GroenLinks heeft bij de laatste begroting in Zaanstad onder andere een motie binnengehaald om  alle initiatieven en vorderingen op het gebied van duurzaamheid beter zichtbaar te maken. Een van de uitwerkingen daarvan is dat er sinds kort een platform voor duurzaamheid is opgericht; duurzaan.nl  Ondernemers op het gebied van duurzaamheid kunnen elkaar daar vinden, bewoners kunnen zien voor welke projecten subsidie is aan te vragen, aankondigingen van de repair café’s  en natuurlijk ook resultaten op het gebied duurzaamheid.

Dit platform is een initiatief van twee Zaanse ondernemers Onno Lassooy en Frank Kessel die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Het platform heeft niemand minder dan Robert Linnekamp als  voorzitter van de Stichting Duurzaan. Er is ook een Groene gids in opgenomen om te kijken welke ondernemingen duurzaam opereren. Ook maatschappelijke initiatieven als Tansition Towns en Zaanse Energie Koöperatie krijgen aandacht. Er wordt al druk gebruik gemaakt van deze site, zodat deze duidelijk in een behoefte voorziet.

Naast de site verschijnt er een tweewekelijkse pagina in het Zaans Stadsblad met allerlei tips organiseert Duurzaan ook evenementen en energiecafé’s waar allerlei relevante thema’s aan de orde zullen komen. Gemeente Zaanstad ondersteunt dit initiatief van harte. Deze bundeling van krachten is belangrijk om de ambitie van Zaanstad te bereiken om in 2020 klimaatneutraal te  zijn. Heeft u vragen of wilt u iets toevoegen op dit gebied, meld het aan info@duurzaan.nl