Zwembad De Crommenije is het enige openbare openluchtzwembad van Zaanstad. Het bad is oud en nodig aan vervanging toe. Afgelopen donderdag sprak de gemeenteraad over het nieuwe plan van het college van B&W. Geen enkele partij was er enthousiast over.

Niet vaak is er zo veel eensgezindheid in de raad. Alle partijen plaatsen grote vraagtekens bij het zwembadplan waarmee het College van B&W naar de gemeenteraad kwam. Vooral het verdwijnen van het 50-meterbad kon op weinig enthousiasme rekenen. Je zou haast gaan denken dat het opzet was. Kom met een zo slecht mogelijk plan naar de gemeenteraad, om vervolgens geld los te weken voor een beter plan.

Investering buitensport
Namens GroenLinks bracht ik de vergadering van een week eerder in herinnering. Toen werd er gesproken over investeringen in andere vormen van buitensport. Dezelfde wethouder vroeg ons toen goedkeuring om dit jaar en het komende jaar een paar kunstgrasvelden aan te leggen en om geld te besteden aan opknapbeurten van verschillende sportcomplexen. Waarom zijn deze onderwerpen niet gezamenlijk onder de loep genomen: de investering in de buitensport en de investering in zwembad De Crommenije? Is het, als we toch alle dubbeltjes bij elkaar moeten leggen, wel nodig dat alle voetbalclubs een kunstgrasmat krijgen? Is een mooi groot buitenzwembad dan niet veel wenselijker?

De Kraaien
Hockeyclub De Kraaien had een week eerder ten slotte ook al aangegeven dat zij niet echt zitten te wachten op een kunstgrasveld. Zij willen liever binnen afzienbare tijd verhuizen en hopen op een langduriger oplossing van hun huisvestingsprobleem. Wanneer er nu een nieuw kunstgrasveld wordt aangelegd, zou dat zonde van het geld zijn als de club binnen tien jaar alsnog verhuist. De hockeyers hebben hun voorkeur uitgesproken voor een meer duurzame keuze.

Breedtesport
De GroenLinks-fractie begrijpt dat er ontzettend veel mensen vóór het behoud van een 50-meterbad zijn. Er wordt van piepjong tot stokoud gebruikgemaakt van het zwembad. Hier wordt breedtesport beoefend in optima forma. Op zonnige dagen maken soms wel eens 3000 mensen gebruik van dit bad. Wat ons betreft is hierin investeren daarom ook logischer dan een investering in een zoveelste kunstgrasveld waar maximaal 22 sportbeoefenaars tegelijkertijd gebruik van maken.

Lagere kosten mogelijk
Peter Klos, een inwoner van Assendelft, die in het dagelijkse leven manager is van een grondig vernieuwd zwembad De Waterdam in Edam/Volendam, ‘sprak in’ tijdens het Zaanstad Beraad. Hij vertelde dat er in Edam/Volendam een 50-meterbad is aangelegd voor veel minder geld dan nu begroot is in Zaanstad. Helaas was het college van Zaanstad, in een eerder stadium, niet ingegaan op zijn aanbod om eens te komen kijken bij De Waterdam. Een gemiste kans als je het ons vraagt.

Alternatief plan
Maar het is nog niet te laat, want er volgt deze week een vervolgvergadering. De kans is groot dat de wethouder dan wordt gevraagd met een nieuw plan (inclusief 50-meterbad) terug te komen. Het zou mij niks verbazen als dit alternatieve plan allang al in zijn achterzak blijkt te zitten.

[Update]

Op dinsdag 21 april vond er een extra ingelast Zaanstad Beraad plaats. En tijdens dat beraad bleek ons vermoeden juist: wethouder Olthof presenteerde alternatieve plannen voor het zwembad in Krommenie, maar maakte meteen duidelijk dat we daarover twee dagen later al definitieve besluiten moesten nemen. Zowel een keuze over hoe het zwembad eruit moet komen te zien als over waar het extra geld vandaan moet komen.
GroenLinks vond het niet verstandig om binnen twee dagen tijd te besluiten over een investering van meer dan 10 miljoen voor een zwembad dat mogelijk de komende veertig jaar gebruikt moet worden. Wij stelden voor iets langer de tijd te nemen om tot een goed afgewogen oordeel te komen, maar daar was geen raadsmeerderheid voor te vinden. Omdat we het collegevoorstel erg slecht vonden, hebben we voor een amendement van CDA gestemd.
Hoewel de hele procedure niet bepaald de schoonheidsprijs verdient, zijn wij erg gelukkig dat hierdoor het eerdere voorstel van het college van B&W is weggestemd. En dat het 50-meterbad behouden blijft en er een aparte springkuil komt. Leve de Nieuwe Crommenije!

Paul Laport