Vanaf 2003 heeft GroenLinks gestreden tegen de T-kruising over het spoor naar de Houtveldweg. Het was niet alleen heel duur, maar leverde amper tijdswinst op voor de autorijders. Bovendien moesten de nieuwe brandweerkazerne en een aantal woningen op de Westzanerdijk gesloopt worden.

De T-kruising gaat nu definitief uit de plannen, nadat er financieel al geen rekening mee werd gehouden. GroenLinks heeft vanaf het begin geageerd tegen dit kostbare plan. De tegenstand van het Inverdan project team was hevig. Uiteindelijk schreven Jan Roelf Sikkens (stedenbouwkundige), Jan van den Broek (planoloog) en David Boer (vervoereconoom) een alternatief voorstel. In plaats van het viaduct over het spoor zou een aansluiting van de Houtveldweg op de nieuwe Zuidelijke Randweg een prima extra ontsluiting bieden en vele miljoenen minder gaan kosten. De tegenargumenten sneden geen hout. Zo zou de Zuidelijke Randweg zeer snel verdubbeld moeten worden (€ 10.5 miljoen) en zouden we de BIRK subsidie (€ 15 miljoen) geheel mislopen. We werden het niet eens, maar de gemeenteraad begon steeds meer te twijfelen. Dat resulteerde in een opdracht voor een second opinion aan een onafhankelijk bureau (PRC). Hun rapport gaf minder besparing te zien, maar noemde ook een aantal onzekere factoren, die tot meer kosten zouden leiden.

Uiteindelijk zag de gemeenteraad er vanaf, maar in de plannen voor Inverdan bleef het staan.

Nu gaat het er definitief uit. We zijn er van overtuigd dat hiermee grote uitgaven  voor Zaanstad bespaard blijven.

Aan ons alternatief voor de tweede ontsluiting aan de zuidkant van de Westerwatering wordt gewerkt. Maar het gaat traag. Naar we vernamen, doordat sommige instanties veel te hoge prijzen vragen voor de grond die nodig is om de Houtveldweg te verbreden en te verlengen. Die grondeigenaren kunnen natuurlijk een fatsoenlijke vergoeding krijgen, maar in het belang van de stad behoren zij hun hoge eisen terug te schroeven. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heet dat en dat zou hen sieren.

 

Rest mij nog ons toenmalige fractielid Saskia Hille  te noemen en te bedanken voor haar inzet en vasthoudendheid. Samen hebben we deze kar getrokken.

 

Bert Boer