Vorige week is de Openbaar Vervoer Concessie weer naar Connexxion gegaan. GroenLinks wethouder Robert Linnekamp van Bereikbaarheid en Mobiliteit heeft naar aanleiding van de concessieverlening de volgende verheugende constateringen gedaan.

Winstpunt is 5% meer inzet in de Zaanstreek. Dat sluit goed aan bij de doelstellingen van het Zaans Verkeers- en Vervoersplan dat uitgaat van bereikbaarheid en kwaliteit. Zo blijft de shopstopper bestaan waarmee je op koopavond, zaterdag en koopzondag het centrum van Zaandam goed kunt bereiken. Als alternatief voor het file rijden naar de Coentunnel komt er een nieuwe buslijn vanaf het P+R terrein aan de Leeghwaterweg naar Amsterdam West.

Ook voor het uitgaanspubliek is er voor Zaanstad een belangrijke verbetering bereikt. Vanaf december rijdt er nu elke nacht ieder uur een bus van Amsterdam via Zaandam naar Krommenie. Deze bus geeft aansluiting op de nachttreinen- en bussne op Amsterdam CS. Daardoor zal Zaanstad straks, ook in de nacht, een volwaardig onderdeel worden van de Metropoolregio Amsterdam.


Niet alleen meer lijnen, maar ook meer kwaliteit: Zaanstad wil nog voor de voor de zomer starten met een project om 119 bushaltes toegankelijker te maken, naast de 53 die al gedaan zijn. Dat betekent dat de instaphoogte tussen bus en stoep gelijk is en dat je eenvoudig bij de halte kunt komen. Wanneer dit werk klaar is, voldoet straks meer dan de helft van alle haltes in Zaanstad aan de normen voor toegankelijkheid. Ook het geplande Dynamisch Informatie Reizigers Systeem is een kwalitatieve vooruitgang. Op dit systeem kun je zien hoe lang je nog op de volgende bus moet wachten. Helaas is de financiering daarvoor nog niet helemaal rond.

Ten slotte komen er nieuwe, lichtere bussen. Die vragen minder brandstof en zijn daardoor schoner. Ook krijgen de chauffeurs de cursus “het nieuwe rijden”. Kortom: het Openbaar Vervoer wordt schoner vervoer!