De afgelopen weken zijn twee bekende Zaanse GroenLinks-leden ons ontvallen: Loek Vlaanderen en Hans Mandjes. Beiden hebben veel betekend voor de groene Zaanstreek. Een kort in memoriam voor beiden.

Loek Vlaanderen
Loek was een boom van een kerel. Groot en krachtig. En hij wist ook alles van bomen. Vorig jaar heeft hij op verzoek van het Noord-Hollands Dagblad een bomen-top-tien samengesteld van de Zaanstreek. Hij gaf ook ‘boomwandelingen’ waarbij hij enthousiast vertelde over de bomen die je onderweg passeerde. Loek leverde daarnaast strijd tegen oprukkende exotische plantensoorten, zoals de reuzenberenklauw en de Japanse duizendknoop. Deze planten bedreigen de inheemse soorten en kunnen gevaarlijk zijn voor mensen. Rondom de Zaanse Schans heeft hij eigenhandig vele reuzenberenklauwen verwijderd. Het was mooi om te lezen dat Zaanstad Loek eert door een vaantjesboom te planten in het Koogerpark. Loek is 81 jaar oud geworden.

Hans Mandjes
Hans was een eigenzinnig mens. Elke eerste januari nam hij, liefst poedelnaakt, een nieuwjaarsduik in ’t Twiske. Verder was hij een fanatiek ‘ingezonden brievenschrijver’ van het Noord-Hollands Dagblad. Hans kwam op voor de vos, groengebieden en voor alles wat hij waardevol vond. Hij was actief lid van Milieudefensie, enige jaren SP-raadslid en de laatste jaren actief voor GroenLinks in de raad van Wormerland. Een half jaar geleden hoorde Hans dat hij ziek was en pas een paar weken geleden dat hij niet meer zou genezen. Het liefste wilde hij zijn laatste dagen doorbrengen in een hutje op de hei. En in een hospice in Haaksbergen is hij afgelopen dinsdag op 70-jarige leeftijd overleden.

Wij danken Loek en Hans voor hun enorme inzet voor de groene Zaanstreek en wensen hun nabestaanden veel sterkte.