Linda Voortman in Zaanstreek/Waterland

Samen met enkele buurafdelingen hebben we een bezoek van Linda Voortman (Tweede Kamerlid GroenLinks) georganiseerd naar onze regio. Met een elektrische bus bezochten we op vrijdag 11 november interessante projecten in Wormer, Purmerend en Zaanstad.

In Wormer bood wethouder Elly Fens een petitie aan Linda Voortman aan. Deze petitie vraagt aandacht voor het financiële tekort van kleine gemeenten om de jeugdzorg te bekostigen. In Purmerend werden we ontvangen op de locatie van ActiefTalent. Hier is een kledingbank en een werkplaats gevestigd waar mensen met een verslavingsachtergrond werkzaam zijn.

Nederlandse lessen
Hierna vertrokken we per elektrische bus naar de vluchtelingenopvanglocatie in de Achtersluispolder. Kees van der Pol en Albert Brinkman vertelden hoe zij het afgelopen jaar het vrijwilligersbeleid hebben georganiseerd. Zij namen vorig jaar het initiatief om Nederlandse lessen te gaan geven in de Noorderkerk. Dat was een groot succes: “Op een gegeven moment waren er meer vrijwilligers dan vluchtelingen in Zaanstad.” Inmiddels zijn beiden actief bij de vrijwilligerslocatie De Sluis.

NewBees
De Stichting NewBees helpt vluchtelingen met het vinden van vrijwilligerswerk. Vluchtelingen kunnen bijvoorbeeld aan de slag in het fietsendepot bij de POL-locatie of materialen maken voor Stichting JarigeJob. Vrijwilligerswerk kan bijdragen aan een spoedige integratie. De Syrische molenaar Saïd is daar een schoolvoorbeeld van. Hij is nog maar een jaar in Nederland, maar spreekt de taal al uitstekend. Twee dagen per week werkt hij op de Zaanse Schans als molenaar, en binnenkort begint hij aan een officiële opleiding tot molenaar.

Onder de indruk
Linda Voortman was zeer onder de indruk van het vele werk dat Zaanse vrijwilligers hebben verzet. Ze benadrukte hoe belangrijk het is om vanaf dag één Nederlands te mogen leren. “Als vluchtelingen dat niet mogen, is dat eigenlijk een verbod op integratie,” zo merkte zij op. Goede voorbeelden, zoals de Syrische molenaar, komen helaas veel te weinig in de media. Maar dat de opvang van vluchtelingen heel wat positieve energie kan opleveren, dat hebben de vele Zaanse vrijwilligers het afgelopen jaar wel bewezen. Linda vertelde dat het bezoek haar stimuleert om ook in de Tweede Kamer aandacht te blijven vragen voor goede integratiemogelijkheden van vluchtelingen.