Het was fantastisch weer en een drukke markt. Wij stonden een beetje achteraf in de culturele hoek, wat wel alle ruimte gaf aan de deelnemers aan de hometrainercompetitie en hun supporters. Dankzij omroeper Kees van de Berg meldden zich veel kandidaten. De hoogste score haalde André (25 jr.) met 535! Niet onvermeld dient te blijven dat onze omroeper en onvervalste fietskampioen Kees zelf eerst proefgereden had en tot een score van 675 kwam! Helaas buiten mededinging voor de prijzen. In totaal deden 39 kandidaten mee. Het zou te overwegen zijn voor een volgende keer een aparte categorie voor kinderen in het leven te roepen.

De enquête over schoon en veilig verkeer werd door een flink aantal mensen ingevuld. De uitkomsten zijn natuurlijk nooit representatief te noemen, alleen al omdat hij sowieso vaak ingevuld werd door mensen die aangaven alles per fiets te doen. Wat natuurlijk fantastisch is. Opmerkelijk is dat 35% van de invullers bij de vraag over meer veiligheid voor voetgangers ontevreden was over de stoepen: ongelijk, te veel auto’s erop, enz. Als reden om vaker de fiets te pakken werden o.a. genoemd mooi weer en meer vrije tijd. Herkenbaar maar niet simpel op te lossen, zelfs voor GroenLinks. Eén invuller gaf aan dat het voor hem als inwoner van Nauerna onmogelijk was om met het openvaar vervoer te reizen, omdat er geen bus komt in Nauerna. Inderdaad: op de OV site 9292 staat dat je er wel kunt komen, maar dan door 23 minuten te lopen van Westzaan. Wij gaan hierover in gesprek met de wethouder.

Op onze kraam ligt altijd een vel: “Wat zit u dwars”. Misschien kwam het door het mooie weer, maar de reacties daarop waren maar beperkt. Drie reacties over te weinig groen en twee over veel lawaai en onveiligheid in de Leliestraat. Wel werkt het altijd verhelderend om met mensen die de kraam bezoeken in gesprek te gaan.

Iemand heeft aan onze kraam een plastic tasje met onder andere een T-shirt van “De meisjes van Verkade” laten liggen. Hij of zij kan zich bij mij melden.

Romkje Mathkor

rmathkor@chello.nl