Een opgetogen Robert Linnekamp had in het Zaanstad Beraad van 13 december een fantastische mededeling. Zaanstad krijgt het door bewoners van het Kalf felbegeerde geluidsscherm op de A7. Maar ook op de A8 bij Westerkoog en Poelenburg komen geluidsschermen. Hieraan ging een lange strijd met RWS (Rijkswaterstaat) vooraf. Hij kreeg dan ook een spontaan applaus.

De bewoners van het Kalf, vertegenwoordigd door David Sluis en Rob Bruijn, hebben vanaf 2004 gestreden voor een geluidsscherm. De geluidsoverlast op de snelweg naar Purmerend is nu al heel ernstig, maar zal door de opening van een spitsstrook op de A7 tot ondraaglijke proporties leiden. Keer op keer bleken de analyses van RWS niet te kloppen. Ook de derde niet, al was dat wel wat beter. Zowel de gemeente Zaanstad als de bewoners gingen in beroep bij de Raad van State.

Door onze bemiddeling heeft Wijnland Duyvendak van de TK-fractie eind september schriftelijke vragen gesteld aan minister Eurlings. Die werden vlot, maar nietszeggend beantwoord, omdat het onder de rechter was.

In november stonden de bewoners met een informatiekraampje bij het Zaanstad Beraad in het gemeentehuis. Diverse partrijen vroegen zich af wat we nog konden doen. Dit resulteerde in een brief van de voltallige gemeenteraad aan minister Eurlings met een kopie aan de Tweede Kamer. Minister wilt u alstublieft de rechtsgang niet afwachten, maar dit oplossen? Iedere partij benaderde tegelijk de eigen verkeersdeskundige in de TK. GroenLinkser Wijnand Duyvendak diende een amendement in bij de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat om 2 miljoen vrij te maken voor het scherm. Toen kwam er beweging in de zaak. De directeur van RWS zocht contact met onze wethouder Linnekamp. Met als gevolg heel snel een oplossing voor drie schermen, want er zijn meer plekken met grote overlast. Zaanstad moet wel zelf iets meebetalen. De bewoners en gemeente Zaanstad trekken nu de bezwaarschriften in.

Vervolgens heeft minister Eurlings persoonlijk de TK-fractie van GroenLinks verzocht het amendement, dat op 18 december in stemming zou komen, in te trekken. Dat deed de fractie graag omdat er een oplossing was.

De bewoners van het Kalf zijn zowel wethouder Linnekamp als de gemeenteraad en de GroenLinksfractie in de TK buitengewoon dankbaar voor hun inzet. Dit is een mooi voorbeeld dat de politiek wel degelijk opkomt voor de bewoners. Nu maar hopen dat het groene schermen worden (cocowall) want daarmee wordt ook veel fijnstof weggenomen.

Bert Boer