Zijn bij onze politieke vrienden de vrijheid van meningsuiting en van godsdienst in gevaar? vroegen we ons vorige week bezorgd af. In een uitvoerige reactie legt Erik Schaap op zijn website uit, wat zij eigenlijk bedoelen. Dat klinkt een stuk beter.

Het is een beetje flauw van ROSA om te suggereren dat zij door ons niet goed geciteerd werd en hun dingen in de mond werden gelegd. Evenmin werd een retorische truc toegepast. Huibers moet de deur gewezen worden, was al de boodschap op de website van 4 februari. De fractie toonde zich onaangenaam verrast door wethouder Hans Luiten, die Huibers wel een plaatsje in Zaanstad wil geven, schrijft Dagblad Zaanstreek. Andere politici zoals Ootjers en van Tellingen kwamen tot dezelfde conclusie als GroenLinks: ROSA wil de ark hier niet, omdat zij het niet eens is met de opvattingen van de bouwer. Op 16 februari wordt dat rechtgezet, al speelt Erik Schaap daarbij weer graag op de man. Na Johan Huibers is nu Bert Boer aan de beurt. Maar dit terzijde. Veel belangrijker is dat ROSA uitstekend neerzet hoe met zoiets door de overheid moet worden omgegaan:

Johan Huibers mag zijn ark best in Zaanstad bouwen, hij mag op die ark doen en laten wat hij wil en hij dient netjes te worden behandeld door de ambtenaren en door het college van B&W. Maar de gemeente dient zich volstrekt niet te bemoeien met de inhoud, noch die te stimuleren of te promoten. Dat doet de gemeente ook niet bij de bouw van kerken of moskeeën.

Dit heeft onze instemming en het verheugt ons. De vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst zitten bij ROSA toch goed. Zo’n snelle bekering zal zelfs een Huibers doen watertanden.

Wat ons betreft is de discussie hiermee gesloten.

Bert Boer