GroenLinks vindt groenadoptie uitstekend, het is prima als burgers zelf het onderhoud en opknappen van eigen omgeving ter hand nemen. Misschien met enige begeleiding , adviezen of beschikbaarstelling van gereedschap. Maar de gemeente voert nu  twee soorten beleid die tegen elkaar in werken, namelijk groenadoptie en  omvorming. Dat laatste betekent dat de gemeente bomen en struiken gaat vervangen door gras om zo op onderhoud te besparen. Om dat te voorkomen kan je groen adopteren. Die twee soorten beleid zaaien verwarring bij de raad, bij de ambtenaren want het werd zelfs in de Burap door elkaar gehaald, en het allerbelangrijkste bij bewoners.

Door een unaniem aangenomen motie is aangedrongen op betere communicatie bij de omvorming. Daar moeten  we echter de voorbeelden nog van te zien krijgen. Maar het blijft geen goede politiek om mensen te motiveren met een dreigende boodschap, namelijk dat als ze geen groen willen adopteren er groen omgevormd gaat worden tot gras. Dat schrikt af. En stimuleert helemaal niet om tot groenadoptie over te gaan. En nog minder als de gemeente laat weten dat ze uit bezuinigingsoogpunt gaat omvormen, met ander woorden als de bewoners niet willen of kunnen meewerken aan groenadoptie de gemeente eerst geld gaat uitgeven voor die omvorming. Dat is bijna niet uit te leggen. Wij zeggen stop met de omvorming, dat spaart geld uit! Wij hebben begrepen dat de kosten voor omvorming aanvankelijk een ton per jaar bedragen!

Bij die omvorming gaat ook snippergroen verloren. De fractie van GroenLinks heeft er grote moeite mee als snippergroen wordt omgezet naar stenen. Is deze wethouder, die ook wethouder van riolering is er mee bekend dat juist de verstening van allerlei groen de wateroverlast, die ook Zaanstad deze zomer heeft gekend, nog kan verergeren? Kan de wethouder enige cijfers geven welk oppervlak in Zaanstad er jaarlijks naar stenen wordt omgezet?

Kortom, wij vinden dat dit beleid tot omvorming stopgezet worden. Dat leidt tot minder verwarring en zo kan er positief gestimuleerd worden tot adoptie van groen, wat uiteindelijk ook tot bezuiniging kan leiden.

= = =

Dit is het verhaal dat wij bij het agenda-initiatief van GroenLinks over groenadoptie afgelopen donderdag hebben gehouden. Door de krap bemeten tijd, was er te weinig tijd voor alle fractie om te reageren. Bij een eerste inventarisatie leek dit idee wel steun te vinden bij de oppositie, maar niet bij de coalitiepartijen die elkaar nog stevig vasthouden. Wij zouden echter wel meer inzicht in willen hebben in wat deze omvorming nu echt oplevert en komen daar zeker op een later moment nog op terug.

Romkje Mathkor