Op de Provincialeweg, ter hoogte van het Volkspark, is het fietspad opengebroken. Dit is nu al enkele weken zo. Fietsers worden geacht om te rijden of een riskante oversteek te maken over de Provincialeweg. GroenLinks vindt dat er een onaanvaardbare verkeerssituatie is ontstaan voor de "zwakkere verkeersdeelnemers". Wij hebben de wethouder erop aangesproken en om een snelle oplossing gevraagd. Eerst vond de wethouder het helemaal niet nodig iets aan de verkeerssituatie te veranderen, maar uiteindelijk heeft ze toch enkele maatregelen getroffen. Omdat sommige van die maatregelen een averechts effect hebben, hebben wij opnieuw aangedrongen op betere maatregelen. Hieronder vindt u onze correspondentie. 

 

Geachte wethouder Verschuren,

Omdat er de komende tijd geen mogelijkheid is actualiteitsvragen te stellen, en artikel 51-vragen doorgaans pas laat beantwoord worden, hebben wij besloten u via deze open brief te benaderen. Wij maken ons namelijk grote zorgen over de verkeerssituatie, voor met name zwakke verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, mensen in scootmobiel of rolstoel, bromfietsers en scooterrijders), op de Provincialeweg ter hoogte van het Volkspark. Via deze open brief roepen wij u op om onmiddellijk in actie te komen om de gevaarlijke verkeerssituatie ter plaatse te verhelpen. Wij hebben u daar enkele weken geleden al mondeling om gevraagd, maar daarop is klaarblijkelijk nog geen actie ondernomen.
Er zijn op bovengenoemde locatie werkzaamheden aan de gang, maar de bewegwijzering voor fietsers en wandelaars is bepaald niet optimaal. Bovendien word je in sommige gevallen geacht een zeer grote omweg of een riskante oversteek over de Provincialeweg te maken, om op de plaats van bestemming te komen. Vanwege deze voor fietsers en voetgangers onaanvaardbare omweg, kiezen velen ervoor om toch een stuk via de autorijbaan te nemen. Het levert dagelijks gevaarlijke situaties op. Extra onwenselijk omdat het ook een weg is die door veel scholieren wordt gebruikt. Met eigen ogen zijn we getuige geweest van situaties die maar net goed afliepen.
Wij vinden dat er zo spoedig mogelijk een oplossing moet worden bedacht. Het kan bijvoorbeeld dat (een deel van) een van de rijbanen tijdelijk voor fietsers en voetgangers wordt bestemd. Of dat er een andere oplossing wordt gecreëerd, die ervoor zorgt dat ook de zwakkere verkeersdeelnemers hun weg veilig kunnen vervolgen op de Provincialeweg.
Wij storen ons zeer aan de manier waarop zwakke verkeersdeelnemers regelmatig aan hun lot worden overgelaten. Hetzelfde gebeurde tijdens de werkzaamheden rondom het ZMC – iets waar wij destijds ook vragen over hebben gesteld. Ook tijdens de werkzaamheden aan het Snelfietspad in Wormerveer en bij de nieuwe opgang van de Spitstunnel moesten fietsers weken- of zelfs maandenlang genoegen nemen met onaantrekkelijke, niet gelijkwaardige omleidingen. Nu gebeurt hetzelfde bij deze werkzaamheden. GroenLinks neemt dit hoog op en vindt het van het grootste belang dat er zo snel mogelijk actie wordt ondernomen.
GroenLinks zal de verrichtingen nauwgezet volgen. En ook in de toekomst zullen wij er nauwgezet op letten dat óók de belangen én de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers gewaarborgd worden.

Met bezorgde groet,

De fractie van GroenLinks

[update 27 mei]

Wethouder Leny Vissers-Koopman liet daarop het volgende weten:

"Geachte fractieleden van GroenLinks,
Ik heb de email die u naar mijn collega, wethouder Addy Verschuren, heeft gestuurd ontvangen. Ik ben verantwoordelijk voor de portefeuille Openbare Ruimte, vandaar dat ik reageer.
Wethouder Verschuren is naar aanleiding van uw brief gelijk polshoogte gaan nemen van de verkeerssituatie. Wij nemen uw zorgen serieus.
Door een interne specialist van de gemeente en de politie is er gekeken naar de verkeerssituatie en naar de vergunning. Geconstateerd is dat de verleende vergunning en de bebording wordt nageleefd.
Er staan voldoende borden  om de omleiding in het verkeer  aan te geven. Zie in de bijlage de foto’s. De gemeente roept op de weggebruikers de verkeersborden te gebruiken. Het blijft immers een eigen verantwoordelijk van verkeersdeelnemers om verkeersborden te negeren. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

Wij hebben hierop alsvolgt geantwoord:

"Beste mevrouw Vissers-Koopman,
Het is fijn dat de situatie vergunning technisch helemaal klopt. Maar daar gaat het ons eerlijk gezegd helemaal niet om. Het gaat ons om de “reële verkeerssituatie” die is ontstaan door de wegopbreking. Wij constateren dat dagelijkse tientallen fietsers en voetgangers gebruik maken van dezelfde rijbaan als waar auto’s met 50 km p/u overheen rijden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

En over uw foto’s het volgende. U heeft een foto toegevoegd waarop staat aangegeven dat verkeersdeelnemers worden opgedragen de Provincialeweg over te steken. Wanneer je dat doet als fietser, kom je aan de overzijde op de stoep terecht. In de praktijk zie je dat fietsers daar in verwarring soms ook op de rijbaan blijven fietsen, tegen het autoverkeer in.

Natuurlijk moeten verkeersdeelnemers de verkeersborden opvolgen. Maar wanneer er – om de in onze vorige brief geschetste redenen - verwarring en onduidelijk blijkt te ontstaan, vinden wij dat wél degelijk de verantwoordelijkheid van de verantwoordelijk wethouder. Hoe goed de vergunning dan ook moge zijn.

Met nog altijd bezorgde groet,

Fractie GroenLinks

Paul Laport
Romkje Mathkor
Rosanne Kolvers
Olaf van Waart

[Update 28 mei]

Het volgende antwoord ontvingen wij van de wethouder nadat ook diverse media over de gevaarlijke verkeerssituatie berichtten:

Dank voor uw aanvullend schrijven.
Vandaag heb ik opdracht gegeven om opnieuw de situatie ter plekke te bekijken en te bezien of er aanvullende maatregelen genomen kunnen worden waaronder verkeersregelaars.
Hieronder treft u een opsomming van de aanvullende maatregelen die worden genomen : 
Om de gewenste verkeersituatie te bereiken is besloten om enkele aanvullende maatregelen te nemen.
De bebording bij de voetgangersoversteek over de provinciale weg bij de Klokbaai wordt verduidelijkt. Afstappen blijft noodzakelijk om te voorkomen dat men zomaar het fietspad langs het spoor opstapt.
De afzetting richting provinciale weg aan de Googlio zijde wordt regelmatig verwijderd door verkeersdeelnemers. Om dit te  voorkomen wordt deze vervangen voor zwaarder materiaal.
Ervaring is dat voornamelijk vanuit het noorden de borden niet worden gebruikt en dan met name in de ochtendspits. Bij deze afsluiting zal in de ochtendspits een verkeersregelaar worden ingezet om deelnemers actief op de borden/omleiding te wijzen.
Zodra de werkzaamheden het toelaten zal er een pad langs de werkzaamheden worden gecreëerd. Verwachting is dat vanaf vrijdag 5 juni deze omleiding komt te vervallen. De Parkstraat is dan weer bereikbaar. Voor de rioolwerkzaamheden in de Mauritsstraat zal er een omleiding nodig zijn waarbij de fietser in de Mauritsstraat zelf rond het werk wordt geleid.  

[Update 29 mei]

Omdat ons is gebleken dat sommige maatregelen slechts een averechts effect hebben op de verkeersveiligheid, hebben wij de volgende mail geschreven:

Allereerst willen wij u bedanken dat u de situatie ter plekke alsnog heeft beoordeeld en enkele maatregelen heeft genomen.
Ons bereiken echter signalen, zo hebben wij ook gisteren tijdens het kaderdebat al laten weten, dat de getroffen maatregelen niet het gewenste effect hebben. De zwaardere afzetting wordt, zodra de verkeersregelaars verdwenen zijn, alsnog verwijderd en voor de in-/uitrit van Googlio geplaatst. 
Verder zijn er nog steeds vele voetgangers én fietsers die ervoor kiezen om over de Provincialeweg hun weg te vervolgen.
Wij pleiten er daarom nogmaals voor om een deel van de autorijbaan af te zetten en beschikbaar te stellen aan de zwakkere verkeersdeelnemers. De veiligheid van alle verkeersdeelnemers kan ons niet serieus genoeg worden genomen.

Fractie van GroenLinks   [Laatste update?] Ons lange aandringen wordt beloond. Na onze vorige mail, kwam al snel een reactie. De wethouder heeft nu per mail toegezegd dat ze de aanbevelingen van GroenLinks overneemt en een deel van de rijbaan voor fiets- en wandelverkeer zal bestemmen. Wij zijn verheugd dat op deze manier de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers gewaarborgd wordt.