Wij hebben onlangs kunnen lezen in het Zaanstad Journaal dat er nu gestart gaat worden met de verbreding van de Den Uylbrug. De auto’s kunnen daarbij gebruik blijven maken van de brug, maar voor de fietsers wordt een andere oplossing gezocht, waarschijnlijk in de vorm van een pontje. Deze tijdelijke maatregel gaat ongeveer anderhaIf jaar duren. Hierbij worden de fietsers onevenredig benadeeld ten opzichte van het autoverkeer. Met name voor fietsers uit Zaandam Zuid en Zaandam Oost die gebruiken maken van de Hempont naar Amsterdam zal de situatie nadelig en onwenselijk zijn. Zij zullen dagelijks met een behoorlijk langere reistijd te maken krijgen, ofwel voor de auto kiezen in plaats van de fiets. Dat laatste is zeker niet bevorderlijk voor de luchtkwaliteit in Zaanstad.
Daarover wil de fractie van GroenLinks in het kader van Art. 51 de volgende vragen stellen aan het college van B & W:
1. Kan het College bevestigen dat tijdens de verbouwingswerkzaamheden aan de Den Uylbrug de fietsers deze brug niet kunnen gebruiken?
2. Heeft het College bij deze maatregel een verkeerstechnische analyse gehouden met name over de aantallen fietsers die dagelijks van deze brug gebruik maken?
3. Is dit besluit in overeenstemming met de bevordering van het fietsverkeer in Zaanstad zoals vastgelegd in de fietsnota?
4. Heeft het College overwogen om een smalle beveiligde strook op de brug te blijven gebruiken voor de fietsers? Zo nee, kan het College deze mogelijkheid alsnog onderzoeken?
5. Als het College overweegt om een pontje in te stellen kan het College aangeven wat de kosten zijn voor het instellen van een pontje en deze kosten vergelijken met de mogelijkheid genoemd onder vraag 4?
Wij zien uw antwoorden graag spoedig tegemoet.
Namens de fractie van GroenLinks,
Romkje Mathkor
Inmiddels zijn de vragen door B&W beantwoord, zie bijlage.