Onlangs werden wij opgeschrikt door het bericht dat zolang de verbreding van de Den Uylbrug duurt de fietsers geen gebruik meer kunnen maken van de brug. Er zou of een pont of mogelijk een bus ingezet worden. Dat vinden wij erg veel benadeling van het fietsverkeer ten opzichte van de auto's. Daarover hebben wij onderstaande vragen gesteld aan het College.

Na de aanvankelijke mededeling van het College dat er toch een tijdelijke brug voor het langzame verkeer zou komen, is er inmiddels een nog beter bericht, namelijk dat zelfs die tijdelijke brug niet nodig is. De brug wordt op zodanige wijze verbreed, dat fietsers gebruik kunnen blijven maken van de brug. Zie ook de bijgaande brief aan de omwonenden van de Den Uylbrug.

Wij hebben onlangs kunnen lezen in het Zaanstad Journaal dat er nu gestart gaat worden met de verbreding van de Den Uylbrug. De auto’s kunnen daarbij gebruik blijven maken van de brug, maar voor de fietsers wordt een andere oplossing gezocht, waarschijnlijk in de vorm van een pontje. Deze tijdelijke maatregel gaat ongeveer anderhaIf jaar duren. Hierbij worden de fietsers onevenredig benadeeld ten opzichte van het autoverkeer. Met name voor fietsers uit Zaandam Zuid en Zaandam Oost die gebruiken maken van de Hempont naar Amsterdam zal de situatie nadelig en onwenselijk zijn. Zij zullen dagelijks met een behoorlijk langere reistijd te maken krijgen, ofwel voor de auto kiezen in plaats van de fiets. Dat laatste is zeker niet bevorderlijk voor de luchtkwaliteit in Zaanstad.

Daarover wil de fractie van GroenLinks in het kader van Art. 51 de volgende  vragen stellen aan het college van B & W:

1.       Kan het College bevestigen dat tijdens de verbouwingswerkzaamheden aan de Den Uylbrug de fietsers deze brug niet kunnen gebruiken?

2.       Heeft het College bij deze maatregel een verkeerstechnische analyse gehouden met name over de aantallen fietsers die dagelijks van deze brug gebruik maken?

3.       Is dit besluit in overeenstemming met de bevordering van het fietsverkeer in Zaanstad zoals vastgelegd in de fietsnota?

4.       Heeft het College overwogen om een smalle beveiligde strook op de brug te blijven gebruiken voor de fietsers? Zo nee, kan het College deze mogelijkheid alsnog onderzoeken?

5.       Als het College overweegt om een pontje in te stellen kan het College aangeven wat de kosten zijn voor het instellen van een pontje en deze kosten vergelijken met de mogelijkheid genoemd onder vraag 4?

Wij zien uw antwoorden graag spoedig tegemoet.

Namens de fractie van GroenLinks,

Romkje Mathkor

Inmiddels zijn de vragen door B&W beantwoord, zie bijlage.