GroenLinks is blij met het nieuwe station Krommenie-Assendelft, wat nu ongeveer een jaar in gebruik is. Wij betreuren echter de rommelige omgeving daarvan wat mede veroorzaakt wordt door de her en der geparkeerde fietsen. Daarom heeft GroenLinks de volgende vragen gesteld:
Geachte College,
In het kader van art. 51 leggen wij het volgende aan u voor:
In december 2008 is tot onze vreugde het nieuwe NS station Krommenie-Assendelft officieel geopend door o.a. minister C. Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Werkzaamheden direct rondom het station moesten daarna nog worden afgerond, zoals het maken van de liften bij de perrons, het aanleggen van het parkeerterrein voor de auto's en het plaatsen van fietsenstallingen. Deze werkzaamheden zijn inmiddels al enige tijd gereed. GroenLinks is blij dat zoveel mensen op de fiets komen naar het station. Helaas moeten wij constateren, met veel inwoners van Krommenie en Assendelft, dat de openbare ruimte rondom het NS station er niet goed uit ziet door veel lukraak geparkeerde fietsen. Net als het College willen wij het fietsverkeer blijven bevorderen, maar vinden het daarvoor heel belangrijk dat het fietsparkeren in goede banen geleid wordt.
Wij hebben daarover de volgende vragen aan het College:
1. Is het College met ons van mening dat er in de directe omgeving van NS-station Krommenie-Assendelft geen sprake is van een goed gebruik van de openbare ruimte?
2. Zijn er voldoende fietsenstallingen geplaatst bij het station en op de juiste plek?
3. Is het College op de hoogte van dagelijks fout geparkeerde fietsen, met name in de Jan Brassertunnel en bij de liften die toegang moeten verschaffen naar de perrons?
4. Bent u bereid na waarschuwingen te hebben afgegeven, vanaf begin 2010 handhavend op te gaan treden zodat de toegang tot het station weer goed bereikbaar is?
Kees van den Berg
Deze vragen zijn als volgt beantwoord:
1. De openbare ruimte wordt gebruikt conform bestemmings- c.q. uitwerkingsplan(nen), behalve daar waar een gedoogbesluit geldt zoals de locatie van de Wizzl. Uitzondering hierop zijn ook de rondslingerende fietsen die in de fietsenstallingen horen. Tijdens de B&W-vergadering van 22 december 2009 heeft het college besloten tot het direct handhavend optreden tegen het 'fietsparkeren' in de Jan Brassertunnel van het Stationsgebied Krommenie-Assendelft daar waar het gevaarzetting voor de omgeving oplevert. Op 4 januari jl. is gestart met handhaven.
2. Er zijn voldoende fietsenstallingen geplaatst bij het station. De huidige stallingen zijn gerealiseerd op de plekken die in het stedenbouwkundig plan zijn vastgesteld. Bij het nieuwe station zijn er in totaal 856 onbewaakte fietsenstallingen en 220 fietskluizen gerealiseerd door ProRail. Bij het oude station waren 670 onbewaakte fietsenstallingen en 185 fietskluizen. Bovendien worden deze maand naar verwachting zo'n 150 tot 200 onbewaakte stallingen bijgeplaatst, zodat het zeker niet meer nodig is fietsen buiten de stallingen te parkeren.
3. Ja, het College is op de hoogte van fout geparkeerde fietsen. Zie ook antwoord op vraag 1 .
4. Zie antwoord op vraag 1 .
In het vertrouwen u voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Zaanstad.