In de jaren 70 van de vorige eeuw is in Amsterdam door de Provobeweging het witte fietsenplan ontwikkeld. Helaas heeft dat maar kort gewerkt. Mensen brachten de fietsen niet terug en namen misschien het plan niet serieus genoeg om het te laten slagen. Nu is er sinds enkel e jaren in verschillende hoofdsteden van Europa zoals bijvoorbeeld Parijs en Wenen een dergelijk systeem op gang gekomen, wat wel goed functioneert.
Zelf ben ik net terug uit Wenen. En het werkte daar perfect. Je hoeft alleen je creditcard en enkele gegevens in te voeren. Je betaalt een borg van 20 Euro en de fiets is zelfs het eerste uur gratis. Naarmate je hem langer gebruikt, wordt het relatief iets duurder tot maximaal 4 Euro per uur. Kortom, ontzettend handig voor korte stadsritjes. En er zit ook nog een mandje op de fiets. Na de eerste inschrijving is het een kwestie van een halve minuut om een fiets te pakken. Mocht je geen creditcard tot je beschikking hebben, dan kan het voor de Oostenrijkers met een bankpas en voor de buitenlanders met een soort toeristenkaart.
Waarom zou dat bij ons in Nederland ook niet weer kunnen? Heeft iedereen al een fiets? Binnenlandse en buitenlandse toeristen zeker niet. Is het omdat het provoplan destijds mislukte? Laten wij een voorbeeld nemen aan andere steden in Europa en de goede punten van een dergelijk systeem overnemen. Natuurlijk is er de OV-fiets, maar die moet je wel terugbrengen naar de plaats waar je hem hebt opgehaald. Het zou toch fantastisch zijn als je in Zaanstad met de Zaanhopper heen naar de Zaanse Schans kunt gaan er terug op de fiets of vice versa!
Romkje Mathkor