Vanavond, 18 februari 2010, is de laatste raadsvergadering voor de verkiezingen gehouden. Natuurlijk probeerden de partijen zich daarin extra te profileren. Zo diende de VVD een amendement tegen de financiële bijdrage aan de verbrakking in Westzaan. Dat dit amendement het niet gehaald heeft was voor de VVD reden om tegen het hele milieuprogramma te stemmen, kennelijk geen speerpunt van de VVD. Het schept wel duidelijkheid, maar het maakt het zoeken naar mogelijke coalitiepartners voor deze partij niet makkelijker.
De VVD zegt kritisch te staan ten opzichte van de haalbaarheid klimaatneutraliteit. Dat kan. Maar in plaats van mee te denken gooit zij het kind met het badwater weg. Want wat staat er bijvoorbeeld voor acties in het milieuprogramma voor 2010?
- Voortzetten bodemsanering Kan Palen
- Voortzetten bodemsanering Busch en Dam
- Voortzetten bodemsanering Land van Middelhoven
- Asbestonderzoek op 150 locaties
- Onderzoek deklagen oude stortlocaties
- Plaatsen geluidsschermen langs de A8 ter hoogte van Pelderhoorn, Poelenburg en Westerkoog
- Plaatsen geluidschermen langs de A7 ter hoogte van het Kalf
- Stimuleren komst aardgasstations
- Stimuleren wagenparkscans bedrijven
- Aanleg walstroom, circa 25 aansluitingen
- Uitvoering haalbaarheidsonderzoek energieneutrale scholen
Gelukkig was een meerderheid van de gemeenteraad er wel voor, dus gaan bovengenoemde zaken gewoon door. Maar niet dankzij de VVD.
GroenLinks heeft natuurlijk zijn eigen speerpunten, zo worden wij wel de fietsfractie genoemd, een erenaam. Onze motie over de gladheidsbestrijding voor fietsers en rolstoelgebruikers is unaniem aangenomen. Er komt een evaluatie, die de aanzet moet zijn naar een beter beleid in Zaanstad hiervoor.
Waar wij erg blij mee zijn is dat het eerste deel van de parkeernota is aangenomen. Deze nota maakt o.a. mogelijk:
- bevordering van kleine bouwprojecten in het centrum omdat de eis tot bouw van parkeerplaatsen kan worden afgekocht;
- dat met deze afkoopsom er een parkeerfonds en een bereikbaarheidsfonds wordt ingesteld. (Het bereikbaarheidsfonds kan daarbij ook voor het bevorderen van fietsprojecten worden ingezet.);
- bevorden van dubbel ruimtegebruik: parkeergelegenheid bij bedrijven kan 's avonds voor andere gebruikers dienen.
Onze lijsttrekker, Kees van den Berg, heeft deze parkeernota enthousiast verdedigd in de raad. Kijk het terug op: zaanstad.raadsinfomatie.nl
Romkje Mathkor