De fractie van GroenLinks heeft op 22 september jl. ingestemd met het bestemmingsplan Achtersluispolder. Gelet op een aantal de aandacht vragende zaken is een uitleg hier op zijn plaats.

Na al enkele maanden in de zomer collega Romkje Mathkor vervangen te hebben kwam Dirk de Hen als opvolger van Kees van den Berg opnieuw in de Raad in september. Op 22 september werd hij geïnstalleerd en als woordvoerder ruimtelijke ordening  kwam hij meteen in actie bij het bestemmingsplan Achtersluispolder. Dit bestemmingsplan laat duidelijk zien dat het geen conserverend plan is, maar een ontwikkelingsplan. Er is met heel veel wensen van ondernemers rekening gehouden, ook met wensen die nog niet geleid hebben tot concrete vergunningsaanvragen. Doordat het de bedoeling was en is dat dit bedrijventerrein veel zware industrie huisvesting biedt, is er qua milieu relatief weinig te verlangen. De zwaarste milieuoverlast bestaat overigens gelukkig niet uit stof en stank, maar uit lawaai en woonbebouwing en andere geluidgevoelige gebouwen zijn voor het overgrote deel ver weg.

In de politieke arena ging het om 22 september ook om een onderwerp dat in het bestemmingsplan een zeer ondergeschikte rol speelt zowel qua tijd als qua oppervlakte binnen het plan. De aandacht ging mede door moties en amendementen vooral uit naar het tijdelijk langer toestaan van de aanwezigheid van gebouwen en pontons voor het huis van bewaring voor vreemdelingendetentie.

Ook voor de fractie van GroenLinks is dit een moeilijke zaak. In 2006 is de fractie onder voorwaarden akkoord gegaan met de tijdelijke huisvesting (in gevangenschap) voor 5 jaar  van zogenaamde illegale vreemdelingen. Eind 2007 en begin 2008 werden de 2 pontons daadwerkelijk in gebruik genomen. Een van de voorwaarden om ermee in te stemmen was indertijd, dat op de pontons geen gewezen asielzoekers mochten vastzitten. Toen het de fractie duidelijk werd, dat dit toch en zelfs in ruime mate wel het geval was, heeft de fractie haar instemming alsnog ingetrokken. Daarna is geprobeerd de pontons in ieder geval niet langer in gebruik te laten zijn dan toegestaan. Er bleek vorig jaar veel onduidelijkheid over begin en daarmee eind van die 5-jarige termijn. Het College en de meerderheid van de Raad vond toen dat er vanuit de gemeente zoveel onduidelijkheid was gegeven aan Justitie dat de pontons pas in maart 2013 zouden weg moeten. GroenLinks was het niet met deze stelling eens en wilde de pontons graag weg hebben in september 2011.

Volgens het College zou het illegaal verklaren van de pontons per september 2011 echter inhouden dat een handhavingsactie gestart zou moeten worden die (doordat Justitie bezwaar en beroep zou instellen) zeker anderhalf jaar zou duren en misschien wel langer kon duren dan maart 2013.

Het College en de meerderheid van de Raad koos er vervolgens voor om dan maar een tijdelijk officieel verblijf toe te staan tot maart 2013 en dat staat nu in de regels (voorschriften) van het bestemmingsplan. We zijn er als fractie uiterst ongelukkig mee, maar zien praktisch gezien geen betere weg, mede overwegend dat in onze verkiezingsprogramma staat dat de pontons zo snel mogelijk weg moeten. Dat we vervolgens voor het bestemmingsplan hebben gestemd is logisch. Tegen het bestemmingsplan stemmen zoals sommige fracties gedaan hebben zou betekend hebben dat je als  Raad alle ondernemers in de Achtersluispolder in de kou lees juridische onduidelijkheid had laten zitten, wat de fractie tegenover al die ondernemers volstrekt onredelijk en onverdiend vindt.

Niettemin blijft de ellende van de detentiepontons voorlopig in onze stad en we zullen als fractie oplettend moeten zijn en blijven dat de pontons in ieder geval uiterlijk op 8 maart 2013 of zoveel eerder als mogelijk is leeg en vertrokken zijn. Het College moet daarbij een duidelijke en actieve rol in vervullen tot aan het einde, een rol die wij nauwlettend in de gaten zullen houden.