Tijdens de raadsvergadering van donderdag 4 september heeft de gemeenteraad besloten blauwe parkeerzones in te voeren in de winkelgebieden van Wormerveer, Krommenie, Koog aan de Zaan en Zaandijk. GroenLinks heeft zich daartegen verzet. Onder andere vanwege de enorm hoge kosten die het met zich meebrengt: jaarlijks meer dan een kwart miljoen euro gemeenschapsgeld. Maar de euro’s branden in de broekzakken van de nieuwe wethouder.

 

Verkiezingsonderwerp

In verkiezingstijd buitelden de politieke partijen al over elkaar heen. Er moesten blauwe zones komen in onder andere het winkelgebied van Wormerveer. Dat zou de middenstand helpen in deze tijden van crisis. Waarschijnlijk was het een van de eerste afspraken die in het coalitieakkoord werd opgenomen. De winkeliers uit met name Wormerveer juichten. De coalitiepartijen roffelden zichzelf op de borst: dat hadden ze toch maar mooi geregeld!

Uitwerking

Maar hierna volgde pas het nadere onderzoek naar de gevolgen van blauwe zones. Door het invoeren van blauwe zones zijn de gloednieuwe parkeerautomaten plotseling waardeloos geworden. En er moeten andere (veel duurdere) handhavers worden aangetrokken (boa’s), terwijl het merendeel van de opbrengsten niet meer naar de gemeentekas maar naar het CJIB vloeit. De rekensom die volgde, liet zien dat het invoeren van blauwe zones ruim een kwart miljoen euro kost. Voor alle duidelijkheid: een kwart miljoen euro per jaar. Een fors bedrag waar bovendien nog geen afdoende dekking voor is!

Betaald parkeren

GroenLinks heeft altijd het idee verdedigd dat het acceptabel is dat je moet betalen om te parkeren in drukke gebieden. Openbare ruimte is schaars. Auto’s nemen relatief veel plaats in, en bovendien vervuilen ze en dragen ze bij aan de slijtage van de openbare ruimte. Kortom, auto’s kosten de gemeenschap geld. Niet zo gek dat je als autobezitter wordt gevraagd een bijdrage te leveren aan die kosten. Het is geen populaire opvatting – de auto is nog altijd de heilige koe van Nederlanders – maar wel eentje die gestaafd wordt door argumenten.

Parkeerevaluatie

Het Zaanse parkeerbeleid is twee jaar geleden grondig veranderd. Er ligt hiervan een evaluatie die nog niet is behandeld door de Gemeenteraad. GroenLinks vindt het raar dat er nu blauwe zones worden ingevoerd, nog voordat de evaluatie is besproken. Met de evaluatie in de hand, zou het volledige parkeerbeleid nog eens tegen het licht kunnen worden gehouden. Wat zijn de goede punten? Wat de slechte? Waar zijn verbeteringen nodig en welke opties zijn er dan? Zijn blauwe zones gewenst in winkelgebieden buiten Zaandam, of zijn er misschien betere (goedkopere) keuzes te maken? Kortom, welke lering kunnen we trekken uit de parkeerevaluatie – daarvoor houd je immers een evaluatie.

Alternatieve voorstellen

In een uiterste poging om de enorme jaarlijkse kostenpost én overhaaste besluiten te voorkomen, heeft GroenLinks (samen met ROSA) alternatieven aangedragen. Laat automobilisten de laatste twee maanden van het jaar gratis parkeren in de gebieden die nu zijn aangewezen als blauwe zone. Vervolgens kan er worden geëvalueerd hoe dat uitpakt. Biedt het inderdaad geweldige voordelen voor de winkeliers? En hoe zit het met de parkeeroverlast bij een dergelijk regime? Ook werd het alternatief geopperd dat de huidige parkeerautomaten zo kunnen worden ingesteld dat je bijvoorbeeld één of twee uur gratis kunt parkeren. In feite heb je op die manier ook een soort van blauwe zone gecreëerd. Maar dan wel zonder dat het de gemeente een kwart miljoen euro per jaar kost. We gingen ervan uit dat andere partijen het met ons eens zouden zijn dat we zuinig met gemeenschapsgeld om moeten gaan, maar behalve de SP steunde geen enkele partij de motie van ROSA en GroenLinks.

Brandend geld in de zakken

CDA-Wethouder Verschuren was duidelijk over de door ons genoemde alternatieven. Mensen vonden het volgens hem ‘veel te veel moeite om naar een parkeerautomaat te lopen’. En het plan om gebruik te maken van de aanwezige automaten, was hem pas die dag ter ore gekomen. Nee hoor, daar wenste hij zich niet meer in te verdiepen. Hij maakte duidelijk dat hij geen parkeerevaluatie en nader onderzoek nodig heeft om te weten wat goed is voor de betreffende winkelgebieden. En bovendien, en dat vond hij zelf waarschijnlijk nog zijn sterkste argument: ‘Het is nou eenmaal zo afgesproken tussen de coalitiepartners’. Dat die afspraken de gemeenschap 259 duizend euro per jaar kosten, dat moet die gemeenschap maar voor lief nemen…

Toen wethouder Verschuren nog raadslid Addy was, lette hij altijd goed op de gemeenschapsgelden. Nu hij wethouder is, branden de euro’s in zijn broekzakken.

Paul Laport