Het debat in de Tweede Kamer vorige week dat uitmondde in het besluit om een politietrainingsmissie naar Afghanistan te sturen heeft enorme beroering gebracht onder de GroenLinksleden in het hele land. Velen van ons hebben aan de buis gekluisterd gezeten om zo de cruciale rol te volgen die GroenLinks in dit debat heeft gespeeld. Ook in Zaanstad. Ook wij zijn er door familie, vrienden en collega’s op aangesproken. Vanavond zijn wij met voornamelijk bestuur en fractie bij elkaar gekomen om te kijken hoe het voor ons hier ligt en hoe onze opvattingen in het komende congres te ventileren.

Een ding was duidelijk: de meningen waren zeer divers. Een groot scala aan zaken kwam hierbij aan de orde. Van sterke afkeuring omdat het gewoon een verkapte militaire missie blijft onder regie van de Navo tot steun voor de inzet om toch iets voor de Afghanen te kunnen betekenen. Het werd betreurd dat overeenkomstig ons verkiezingprogramma er niet meer accenten waren gelegd op humanitaire ondersteuning zoals gezondheidszorg en onderwijs. Helaas was dit ook al een manco van de motie van GroenLinks en D66 van april 2010, waarop vanuit Zaanstad toen al kritiek is geuit. Ook was er verwondering dat de  fractie de mening van de Partijraad en het overgrote deel van de leden meende te trotseren. We konden ons daarentegen wel vinden in de lef die Jolande Sap getoond heeft en het belang dat GroenLinks eraan hecht om verder dan onze eigen grenzen te kijken. Deze zaken nemen de congresgangers mee. Evenals het sterke gevoel dat GroenLinks in elk geval als eerste aan de bel moet trekken zodra er niet voldaan wordt aan de gestelde randvoorwaarden van deze missie.

Het landelijk bestuur van GroenLinks beseft dat er beroering is en heeft bijeenkomsten in het land georganiseerd waar de fractieleden hun standpunt nogmaals uitleggen. De dichtstbijzijnde bijeenkomst is op donderdagavond 3 februari van 20 tot 22 uur in Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 181-K, Amsterdam, waar Jolande Sap en Liesbeth van Tongeren aanwezig zullen zijn. Laten we hopen dat GroenLinks zich op het congres  toont een partij te zijn die met kritiek en meningsverschillen kan omgaan en zich laat leiden door datgene wat ons bindt.

Romkje Mathkor