Op 29 oktober is het conceptverkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 gepresenteerd. Leden van GroenLinks Zaanstad kunnen wijzigingen op het programma voorstellen door amendementen in te dienen.

Op deze pagina vind je alle informatie over hoe het conceptverkiezingsprogramma is geschreven en hoe je amendementen kan indienen.

DE AMENDEMENTENPROCEDURE

De leden kunnen nog aanpassingen voorstellen op het concept verkiezingsprogramma. Heb je een idee dat nog ontbreekt of wil je een voorstel aanpassen? Leden kunnen amendementen indienen tot en met 9 november via Zaanstad@groenlinks.nl.

De programmapunten bij elk hoofdstuk kunnen geamendeerd worden. De inleiding aan het begin en de introducties per hoofdstuk niet. Voor het indienen van een amendement zijn minstens vijf leden nodig die het amendement steunen. Gebruik voor de amendementen dit format.

Een amendement bevat de tekst van het voorstel, de toelichting bij het voorstel van de indieners en het advies van de programmacommissie. De amendementen staan in het overzicht gegroepeerd per hoofdstuk en in deze volgorde: ALV 07 november 2021

• Amendementen van categorie 1
• Amendementen van categorie 2
• Amendementen van categorie 3.

Categorie 1 amendementen zijn tekstueel, categorie 2 zijn aanpassingen in dezelfde strekking van het programma en categorie 3 voorstellen wijken af van de lijn in het programma of voegen een compleet nieuw onderwerp toe. We delen de amendementen op deze manier in om het stemmen op de ALV vlot te laten verlopen.

Amendementen van categorie 1 behandelen we in blokstemming en er is geen tijd voor mondelinge toelichting. Blokstemming betekent dat we binnen een hoofdstuk stemmen over alle amendementen van categorie 1 uit dat hoofdstuk tegelijk.

Bij categorie 2 amendementen kunnen de indiener en de amendementencommissie ervoor kiezen om een mondelinge toelichting te geven. We vragen beiden om daar terughoudend gebruik van te maken (met name bij positief advies) omwille van de tijd. Over deze amendementen stemmen we elk afzonderlijk.

Tot slot lichten we amendementen in categorie 3 altijd toe, is er ruimte voor reactie uit de zaal en stemmen we ook hierover afzonderlijk op de ALV.

Als er bij een punt meerdere amendementen zijn ingediend, staat het meest verregaande voorstel als eerste genoemd. We stemmen bij amendementen die over hetzelfde programmapunt gaan eerst over het meest ingrijpende standpunt. Als dat amendement wordt aangenomen kunnen we het amendement daarna overslaan, omdat we al iets meer verregaands hebben aangenomen. Dit staat bovenaan de pagina van het amendement vermeld als het van toepassing is.